HÂLÂ UYUYOR MUSUN?

Aralık 6, 2006 at 3:18 pm Yorum bırakın

Uyumak için yatağa giren bir insan hep aynı pozisyonda yatamaz ve bir müddet sonra pozisyonu değiştirmek mecburiyetinde kalır. Uzun süre aynı şekilde yattığımız zaman basınç- la deride oluşan uyarı, kitle refleksi şeklinde omuriliği aktif duruma geçirerek geniş alanları içine alan deşarjar yapar ve vücudun büyük bir bölümü kuvvetli bir kasılmaya uğrar. Ayrıca bendevücudun atardamar basıncı yükselir ve terlemeler olur. İç organlarda oluşacak değişiklikleri ve deri üzerindeki basıncı kaldırmak için pozisyon değiştirilir. İki türlü uyku fazı vardır:(1,2)

 

Yavaş dalga uykusu fazı: Uzun süre uyanık kaldıktan sonra uykuya dalındığında, ilk 30-60 dakika içindeki uykudur ve son derece dinlendiricidir. Bu fazda uyku derin olur ve tatmin noktası yakalanırsa kişi, uyku ihtiyacını karşılamış olarak dinç uyanır.

Bu uykuda rüyalar görülür, fakat hatırlanmaz. Rüyaları hâfızaya yerleştirme işlemi yoktur. Sinir merkezleri arasında dengeyi sağlamak için asgaride yetecek uyku miktarıdır.(1)

REM (hızlı göz hareketleri) uykusu fazı: Yavaş dalga uykusundan sonra, yani uykuya daldıktan yaklaşık 80-100 dakika sonra başlar. REM fazı 5-30 dakika sürer. Bu zaman zarfında gözkapakları kıpırdar, rüyalar görülür ve hafızaya kaydedilir. REM uykusu periyotları kısadır ve beynin aktif olduğu uykudur. Kişiye bağlı olarak her 5-30 dakikada bir REM peryodunu tekrar ederek kişi uykusuna devam eder. REM uykusuna girmeden uyandırılan kişilerde korkaklık ve sinirlilik görülür. Yavaş dalga uykusundan sonra oluşacak ilk REM tazı asgaride yetecek uyku miktarıdır. Asgaride uyku süresi; REM fazına 80 dakikada girenler için 85-110 dakika, geç girenler için 105- 130 dakikadır. Ortalama 1,5-2,5 saat arasındaki uyku, normal bir insanda sinir sistemi merkezleri arasında yeniden dengenin kurulması için yeterli uykudur. Kişinin kilosu, çok yemesi, uyku alışkanliğı, hastalık hali, gibi durumlar uyku süresini uzatabilir. (2)

Peygamber Efendimiz (sas); “Az yiyiniz, az uyuyunuz, az konuşunuz” diye buyururken az uyumadaki kasıt az yemekle beraber gelen yavaş dalga uykusu+REM uyku fazıdır ki bu da 1,5-2,5 saat arasındaki uykuya tekabül eder.

Efendimiz (sas)’in uyku süresinin fazla olmadığını anlıyoruz. Hz. Aişe (ra)’dan rivayete edilen bir hadiste Resülü Ekrem Efendimiz (sas) geceleyin on bir rekat namaz kılardı. Sabah olunca kısaca iki rekat namaz kılar, sonra müezzin gelip ezan okuyunaya kadar sağ yanı üzerine bir parça uzanırdı.(3)İmsakla güneş arasındaki 1,5 saatlik zaman içerisinde; 30 dakika derin dalga uykusu ve 5 dakika REM uykusu olarak asgaride toplam 35 dakikalık bir uykuyla iktifa etmesi, yemek yerken en az tercih ettiği gibi uykuda da en azı tercih ettiğini göstermektedir. Efendimiz (sas)’in öğle uykusunun da bu kadar kısa sürdüğünü hadislerden öğreniyoruz. Bazen şahsi hayatımızda da şöyle yarım saatlik bir uyku sonucu nasıl dinç olarak kalktığımıza çoğumuz şahit olmuşuzdur.

Bu hadîsten anlıyoruz ki, Efendimiz (sas)’in uykuları 1 derin dalga uykusu+1 REM tazı uykusu ile sağa yatış pozisyonunda cereyan etmektedir. Sağa yatış pozisyonu süresi uykuda 8-10 defa dönen insan için 40-60 dakikadır ki, bu da Efendimiz (sas)’in uyku sürelerine denk gelmektedir. Midesi aç yatan insan için de yarım saat, enzimlerin salınımı için yeterli süredir ki sağ pozisyonda yatış da salınıma yardımcı olur.

Yavaş dalga uykusu çok derin olduğu için yattığımız pozisyonu değiştirmeden uyuruz. Derideki sinir alıcıları uyarılmadığından, 40-60 dk. pozisyon değiştirmeden yavaş dalga uyku fazında kahrız. Onun için, yatarken uygun pozisyonu seçmeliyiz. Bu pozisyon da insan anatomisine ve fizyolojisine en uygun olan sağ tarafa dönük ve ayaklar çekilmiş olarak yatış pozisyonudur.

Uyku, yorulan sinir sistemini dinlendirmektir. Dinlenme uykusunda tatmin noktasını yakaladığımız zaman kısa süreli uyku yeterli olmaktadır. Az yemeye ve kısa süreli uykuya alışmak için yapılacak uyku antrenmanıyla, yavaş dalga uyku fazında sinir sisteminin dinlenmesi sağlanır. Bundan dolayıdır ki, az yiyen ve kendisini kısa süreli uykuya alıştıran insanlar vücutları alıştıktan sonra hep kısa süreli uyku uyumaktadırlar.

Dinlenmeyi sağlayan yavaş dalga uykusu fazı ile cilt reflekslerinin uyarılma süresi asgaride aynı zamana tekabül etmektedir. Bu da ortalama 35-40 dk ‘dır. Bu takdirde kişiye göre bu süre 2,5 saate kadar uzayabilir ki, insana yetecek uyku ortalama 35 dk. ile 130 dk. arasındadır, diyebiliriz. (Dr. Arslan MAYDA)

Referanslar:
1- Guyton Textbook of Medical Physiolgy.
2- Tıbbi Fizyoloji (Hacettepe Ünıversitesi Tıp Faküılesi Fizyoloji Ana Bilim Dalı) Andaç, Pri. Dr. Orhan
3- Riyazü’s-Salıhin, c. 2, s. 206-207-208-209

Entry filed under: Fizyoloji, Sağlık ve Bilim. Tags: .

Kalbdeki Mu’cize Yapılar Kapakçıklar Gül suyu ile psikoterapi

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Language

Sağlık & Yaşam'dan Ingilizce Sağlık Haberleri
For English:Click for English Language

Bu Sitede Sigara İçilmez!

Image Hosted by ImageShack.us
Sağlıklı bir Yaşam için Sigara içmeyiniz

Uzman Doktorlara Sorun!

Uzman Doktorlara Sorun Sorulariniz icin Uzman Doktorlara danışın.Sormak icin Tiklayiniz!

Üyelik

Sağlık Haberlerini E-mail yoluyla almak icin Tiklayiniz

Ziyaretçi Sayısı

  • 307,898 Kisi

Arşivler

Aralık 2006
P S Ç P C C P
« Kas   Şub »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Toplist

Iletisim:

saglikveyasam@gmail.com

Kitapyurdu’nda Sağlık-Tıp Kitapları

internet kitapçınız kitapyurdu.com'dan binlerce kitaba ulaşabilirsiniz.


%d blogcu bunu beğendi: